De milieucommissie van het Europees Parlement heeft vandaag gestemd over een uitstootnorm voor bestelwagens. Voor personenauto´s geldt al langer een uitstootnorm. Volgens Europees parlementslid Bart Staes (Groen!) is het hoog tijd dat ook bestelwagens gaan voldoen aan milieunormen, maar is de uitstootnorm voor bestelwagens onnodig afgezwakt. "Dit is de laatste klimaatwetgeving die het EP kon stemmen voor de klimaattop in Cancun. Een gemiste kans," aldus Staes.
Staes is teleurgesteld dat de uitstootnorm door een meerderheid van liberalen en conservatieven afgezwakt is naar 140 gram CO2 per kilometer: "Het beperken van de CO2-uitstoot van bestelwagens levert niet alleen een significante vermindering van klimaatemissies op, ook de KMO's profiteren ervan door lagere brandstofkosten. Europa is wereldwijd de grootste producent van bestelwagens, een strenge Europese uitstootnorm heeft daarom een groot effect op het terugdringen van de uitstoot van CO2. "
Het oorspronkelijke voorstel van de Commissie zou geleid hebben tot 14 miljoen ton minder klimaatemissies in 2020 en een totale brandstofbesparing van 12,5 miljard euro. Het langetermijndoel leidt tot significant minder kosten voor het midden- en kleinbedrijf, ongeveer 2000 euro per wagen wordt uitbespaard doordat ze minder brandstof slurpen.
Staes is bang dat het nu extra moeilijk wordt om onze klimaatdoelen te halen. "Transport is verantwoordelijk voor zeker een kwart van onze klimaatemissies en één van de snelst groeiende sectoren. Tegen het jaar 2050 willen we nul CO2 uitstoten. Er is dus nog een lange weg te gaan."