Persberichten

Groen wil achterpoortjes voor Europese autofabrikanten dicht

De milieucommissie van het Europees Parlement stemt morgen over een voorstel om de vervuiling van wegvoertuigen te beperken, net nu het schandaal van de Duitse autofabrikant Volkswagen het nieuws haalt. Het Amerikaanse Milieu Bescherming Agentschap beboette Volkswagen omdat het bedrijf emissiegegevens vervalste, om zo te kunnen voldoen aan de Amerikaanse regulering betreffende uitstoot. Europees parlementslid Bart Staes (Groen): "In plaats van zich te laten leiden door de autolobby, zou de EU beter de Amerikaanse testsystemen overnemen, die strenger en efficiënter zijn dan de Europese. Ook zou de Belgische overheid best een onderzoek doen naar gederfde belastinginkomsten, vermits de autobelasting in ons land deels gebaseerd is op de uitstoot van een wagen."

Het probleem met autofabrikanten - die het systeem waarmee voertuigen getest worden op emissies misbruiken - is al een tijd bekend binnen de Europese Unie. De groene Europese fractie stelde een amendement voor waarbij de Europese regels over de testprocedures voor emissies, gebaseerd moeten zijn op effectieve rij-omstandigheden. (1)

Staes: "Het is al lang geen geheim meer dat Europese autofabrikanten de regels van Europa beïnvloeden én vervolgens aan hun laars lappen om zo hun enorm vervuilende auto's op de markt te houden. Vorige week nog presenteerde Transport&Environment de studie "Don't breathe here" die beschreef hoe autofabrikanten de testprocedures omzeilen. Hierdoor slagen zij erin de wettelijke vervuilingslimieten duidelijk te overschrijden. Dit gefoefel moet stoppen."

Staes: "Het schandaal van Volkswagen zou de aandacht moeten trekken van Europese politici. Exact hetzelfde gebeurt ook hier in Europa. Ondanks deze eye-opener proberen autofabrikanten op dit eigenste moment achterpoortjes te vinden en zo de regels te omzeilen. We verwachten morgen veel steun van de Milieucommissie voor dit voorstel van de groene fractie, zodat de nieuwe testprocedure geen aanleiding geeft tot vals spelen. Het parlement moet de Ministerraad overtuigen om deze maatregel te accepteren."

"Luchtvervuiling is een stille maar gevaarlijke doder in Europa en we moeten zeker zijn dat er een waterdichte regelgeving is die dit probleem met de wortels aanpakt. We kunnen de kortetermijnwinsten van de auto-industrie niet voor onze publieke gezondheid plaatsen gezien luchtvervuiling een duidelijke impact heeft op ons gezondheidssysteem en nationale begroting. Laat ons ook niet vergeten dat dit probleem gerelateerd is aan dat andere milieuprobleem, genaamd klimaatverandering. "

 

1) De Milieucommissie van het Europees Parlement stemt morgen over een voorstel dat de Europese Euro 5/6-norm moet vernieuwen en dat vervuiling van wegvoertuigen moet limiteren. Het amendement van de Groenen dat een compromis is tussen verscheidene partijen, wordt waarschijnlijk morgen goedgekeurd. Dit amendement betekent dat de testprocedure om uitstoot te meten, gebaseerd is op echte rijomstandigheden (de zogeheten Real Driving Emissions test) en in 2017 van toepassing wordt. De Europese Commissie heeft een voorstel klaar om de testprocedure te verstrengen, maar de Raad van ministers en autofabrikanten proberen dit af te zwakken

 

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?