Persberichten

Banken nog steeds niet ten dienste van consument

De richtlijn Consumentenkredieten uit 2008 biedt alle elementen die nodig zijn opdat consumenten beter beschermd zijn tegen de banken en andere kredietverstrekkers. "En toch is er nog veel werk aan de winkel,' weet Bart Staes, Groen Europarlementslid.

De tussentijdse evaluatie van de richtlijn, die vandaag ter stemming lag, wijst vooral op problemen met de omzetting van de richtlijn.

De richtlijn regelt de (pre)contractuele informatie voor consumenten, een harmonisering van de periode van bedenktijd (14 dagen), bescherming in geval van vroegtijdige aflossing van de schulden en de verplichting om de kredietwaardigheid van de consumenten vooraf na te gaan.

Er zijn specifieke problemen inzake de informatieverplichting. Staes: "Niet alle kredietverstrekkers informeren de consument correct op hun website, of ze geven teveel gedetailleerde info, waardoor klanten de bomen door het bos niet meer zien en de informatie onbegrijpelijk wordt. Ondanks de crisis - of net door de crisis - zijn mensen op zoek naar extra geld. Toch hebben banken de verplichting om de kredietwaardigheid van hun klanten na te gaan. De ene bank doet dit grondiger dan de andere, terwijl de richtlijn net de bedoeling heeft mensen tegen zichzelf en de banken te beschermen. Vooral jongeren zijn een kwestbare groep, zeker nu heel wat leningen via een eenvoudige sms te verkrijgen zijn."

Staes: "Alle elementen die de consument beter kunnen beschermen tegen de grootmachten die banken soms zijn, staan in de richtlijn. Het is duidelijk dat een beter toezicht op de omzetting en de uitvoering van de wet noodzakelijk is."

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?