Persberichten

AA
Veiligheid van terreinwagens door Europa ingeperkt

Bart Staes (Groen! Europarlementslid) roept de Europese Commissie op de veiligheid van terreinwagens te verhogen.

Concrete aanleiding voor deze oproep zijn de alarmerend hoge ongevallencijfers met SUVs en 4x4s. In 2003 werden terreinwagens uit het toepassingsgebied gehaald van een richtlijn die de bescherming van voetgangers op het oog had. De wetgeving is intussen aangepast[1], maar toch blijken terreinwagens de dans te ontspringen. Bart Staes (Groen! Europarlementslid) ondervraagt de Europese Commissie hierover en hoopt dat de autofabrikanten zullen verplicht worden hun auto's zo te bouwen dat botsingen met voetgangers of andere kwetsbare weggebruikers tot minder lichamelijke letsels of dodelijke verwondingen zullen leiden.

Destijds was Staes verslaggever voor de milieucommissie, die hem volgde in zijn eis om nieuwe automodellen aan de strengste testen te onderwerpen.

Staes: "De machtige lobby van de autoindustrie hield me met argusogen in de gaten. Zij slaagden er zelfs in mijn ontwerprapport te pakken te krijgen nog voor ik de kans kreeg het aan de collega's voor te stellen. Door dit agressieve lobbywerk heeft het EP niet de strengste maar op een na strengste veiligheidstesten aan de autoconstructeurs opgelegd."

** einde **

ANNEX

Parlementaire vraag aan de Commissie

In de Gemeenschap worden jaarlijks bij verkeersongevallen maar liefst 8 000 voetgangers en fietsers gedood en nog eens 300 000 gewond. Uit verkeersongevallenstatistieken blijkt dat er onder de verkeersslachtoffers vrij veel voetgangers en fietsers zijn die door contact met een bewegend voertuig en voornamelijk met de frontconstructie van personenauto's gewond raken.

Verordening (EG) nr. 78/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 14 januari 2009 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers regelt ondermeer de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers voor en bij botsingen met motorvoertuigen.

Deze wetgeving vloeit voort uit richtlijn 2003/102/EG, waarvoor ik in de milieucommissie van het EP rapporteur was. Doel van de wetgeving is de ernst van de verwondingen bij voetgangers in geval van een botsing met een motorvoertuig te reduceren.

De wetgeving is bij uitstek van toepassing op personenwagens. Bepaalde types voertuigen, zoals Sports Utility Vehicles (SUV's) ontsnappen blijkbaar aan een doorgedreven toepassing van de verordening.

Recente ongelukken, ook en vooral met kinderen, toonden overduidelijk dat dit soort zware voertuigen blijkbaar niet verplicht uitgerust zijn met aangepaste bumpers of kreukelzones in de motorkap die de kans op ongevallen met blijvend hersenletsel tot gevolg of dodelijke ongevallen aanzienlijk verkleinen.

Is de Commissie bereid in het kader van Verordening 78/2009 of eventuele andere EU-wetgeving de nodige initiatieven te ontwikkelen teneinde alle autofabrikanten die SUV's op de markt brengen ertoe te verplichten hun wagens dusdanig te bouwen dat botsingen met voetgangers of andere kwetsbare weggebruikers tot minder lichamelijke letsels of dodelijke verwondingen zullen leiden? Kan de Commissie aangeven over welke middelen zij daartoe beschikt en zo zij niet van plan is enig wetgevend initiatief te ontwikkelen hoe zij de bescherming van zwakke weggebruikers tegen dit soort voertuigen ter hand zal nemen?


[1]Verordening (EG) nr 78/2009 van het Europees parlement en de Raad van 14 januari 2009 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekkeing tot de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?