AA
Geen voetgangers en fietsers op de ferry tussen België en het V.K. - Schriftelijke Vraag 3214/10

Op de ferrylijn tussen Ramsgate (VK) en Oostende (België) uitgebaat door Transeuropa Ferries NV worden geen voetgangers of fietsers toegelaten. Hun beleid spitst zich louter toe op het vervoeren van mensen met voertuigen. Zelfs in noodsituaties zoals tijdens het recente vliegverbod als gevolg van de vulkaanuitbarsting, kon het bedrijf naar eigen zeggen geen uitzondering maken. Transeuropa Ferries NV schermt onder andere met het argument dat de Schengenakkoorden en -protocollen het toelaten van voetgangers en fietsers bemoeilijken.

1. Is de Commissie het eens met de stelling dat dit een discriminatie is van de zwakke weggebruiker?

2. Is het zich beroepen op de Schengenakkoorden en -protocollen om voetgangers en fietsers te weigeren juridisch correct?

3. Ziet de Commissie mogelijkheden voor de geweigerde voetgangers en fietsers om iets te ondernemen tegen de beslissing van het bedrijf?

***
ANTWOORD VAN COMMISSARIS MALMSTRÖM (op 23 juli 2010)

1. Het bedrijf mag momenteel passagiers weigeren als de benodigde operationele uitrusting ontbreekt of als uit veiligheidsoverwegingen extra personeel zou moeten worden ingezet.

2. De EU-Schengengrenscode, die voor alle Schengenstaten, maar niet voor het Verenigd Koninkrijk of Ierland geldt, bevat geen bepalingen op grond waarvan een aangesloten staat verplicht is voetgangers en fietsers te weigeren als passagier op veerboten die de buitengrenzen van het Schengengebied overschrijden. De Commissie bestrijdt dat de Schengengrenscode relevant is voor de beslissing om voetgangers of fietsers toe te laten of te weigeren als passagiers op bijvoorbeeld een autoveerboot.

3. Binnen het bestaande EU-recht lijken er geen mogelijkheden te bestaan om op grond van discriminatie stappen te ondernemen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?