Persberichten

Olieramp op zee voortaan betaald door EU-burgers

Drie jaar na de milieuverwoestende ramp met de Deepwater Horizon in de Golf van Mexico voor de kust van de Verenigde Staten, laten EU-landen het na om in Europa strengere veiligheidsregels in te stellen voor het boren naar olie en gas op zee. Ook worden oliemaatschappijen nog steeds niet verantwoordelijk gesteld voor de schade die ze veroorzaken bij een ramp. Net daarom stemde Bart Staes en de groene groep in het EP tegen het akkoord dat Ivo Belet onderhandelde met de Raad van Ministers over offshore-olie en -gasprospectie, -exploratie en -productieactiviteiten. De Raad van Ministers stelt immers de commerciële belangen van de olie-industrie boven die van haar eigen burgers. En dat is onaanvaardbaar.

Bart Staes, die destijds na de olieramp in Amerika met zijn Nederlandse GroenLinks-collega Bas Eickhout de discussie over de Europese veiligheidsregels aanzwengelde, is teleurgesteld in de uitkomst van de concrete wetgeving. Staes: “De explosie op het booreiland Deepwater Horizon toonde aan welke verwoestende gevolgen een olieramp kan hebben. We kunnen niet voorzichtig genoeg zijn. Helaas stelt een meerderheid van lidstaten de commerciële belangen van de eigen olie-industrie boven het vergroten van de veiligheid van alle burgers.”

De groenen pleiten al vanaf het begin van de discussie voor strengere Europese veiligheidseisen inclusief een echt Europese toezicht, onder andere bij het inspecteren van booreilanden. Een olievlek houdt zich immers niet aan de landsgrenzen. Helaas weigerden landen met een grote offshore olie-industrie, daaraan mee te werken. Ook de aansprakelijkheid van oliemaatschappijen, zoals Shell, is niet vastgelegd in de voorstellen. Ze worden niet verantwoordelijk voor alle civiele, financiële en milieuschade bij een ongeluk bij het winnen van olie op zee.

Bart Staes: “De verwoestende gevolgen van een olielek leiden tot miljarden euro's aan schade. We zouden waterdichte afspraken moeten maken over de verantwoordelijkheid, zodat de Europese burger niet achteraf opgezadeld wordt met de rekening van een schoonmaakoperatie.”

Tenslotte kreeg ook een moratorium op boren op de Noordpool en de noordelijke IJszee geen steun van de EU-lidstaten, waar het Europarlement zich op initiatief van Staes en Eickhout reeds in maart 2013 voor uitsprak. Boren op de Noordpool is onverantwoord vanwege de hogere risico's op een olieramp. Oliemaatschappijen zijn simpelweg niet toegerust op de extreme omstandigheden in het kwetsbare Arctische gebied.

Staes: “In één van de laatste grote ongerepte natuurgebieden in de wereld zijn de gevolgen van een ramp niet te overzien”. Staes en Eickhout dienden ook een amendement in dat de lidstaten vraagt zich te onthouden van offshoreboringen in de buurt van toeristische of geologisch onstabiele gebieden, of in gebieden waar de gevolgen voor de kustgemeenschappen en het mariene milieu rampzalig zouden zijn. Dit amendement heeft betrekking op de plannen naar olie te gaan boren nabij de Canarische eilanden, m.n. Lanzarote.

Deze plannen stuiten op groot verzet van de plaatselijke bevolking. Het is onzinnig te boren in aardbevingsgebied. Een mogelijk ongeval zou zowel op economisch als milieugebied een catastrofe betekenen voor de toeristische infrastructuur van de Canarische eilanden.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?