Persberichten

AA
Europese Commissie overweegt verplichting blindehoekspiegel
De Europese Commissie deelt de bezorgdheid van Staes over "het aantal ongevallen dat wordt veroorzaakt door chauffeurs die niet merken dat andere weggebruikers zich zeer dicht bij of al naast hun eigen voertuig bevinden". In de Belgische federatie waren vorig jaar vijftien dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren omdat vrachtwagenchauffeurs hen niet hadden opgemerkt in de zogenaamde dode hoek van hun zijspiegel. Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid zou een vrachtrijder gemiddeld vijf keer per dag een weggebruiker rechts van z'n voertuig niet kunnen zien in de zijspiegel. Als het om grotere voertuigen als vrachtauto's of bussen gaat, hebben deze ongevallen vaak ernstig letsel of zelfs de dood van kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers tot gevolg. "Er bestaat nochtans een eenvoudige oplossing voor het probleem," zo benadrukt Staes, "de zogenaamde dode- en blinde hoekspiegel." Deze spiegel is een kleine bolle spiegel, die ook wordt gebruikt in gevaarlijke haarspeldbochten. Om de dobli-spiegel te verplichten in de Europese Unie moet wel de richtlijn 71/127/EEG worden gewijzigd. In antwoord op z'n vraag over de invoering van de dobli-spiegel deelt de Commissie mee dat ze de situatie zorgvuldig bestudeert. Ze zal de komende maanden met de lidstaten, de industrie en andere belanghebbenden nagaan of het mogelijk is het gevaar te verminderen door een wijziging van de betrokken richtlijn.
GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?