AA
Een Europees besluit met giftige angel: glyfosaat mag nog 5 jaar verkocht worden

Totaal onverwacht keerden vier Europese lidstaten (Duitsland, Roemenië, Polen en Bulgarije) vanmiddag hun kar en bezorgden ze de Europese Commissie een nipte meerderheid aan het voorstel om de vergunning voor glyfosaat met vijf jaar te verlengen. Europees parlementslid Bart Staes reageert teleurgesteld: “De vier landen onthielden zich nog op 9 november, toen er geen gekwalificeerde meerderheid was, en stemmen twee weken later plots voor, dit terwijl er geen drastische wijzigingen werden voorgesteld, zoals een meerderheid van het Europees parlement nog vroeg op 24 oktober. Aan dit besluit zit een giftige angel.”

Bart Staes wijst er op dat onderzoeksjournalisten van Le Monde vandaag nieuwe feiten publiceerden mede op basis van de Monsanto Papers, die laten zien dat er bij de Europese beoordeling van glyfosaat sprake is van wetenschapsfraude: “Ik vrees dat hier andere belangen dan de volksgezondheid en het leefmilieu worden verdedigd. Het Duitse agentschap BfR dat als eerste rapporteur grote delen van de evaluatie voor zijn rekening nam, maakte zich schuldig aan wetenschapsfraude, door grote delen van het Glyphosate Task Force rapport te copy-pasten en daar vervolgens niet naar te verwijzen en over te liegen. Er is het belang van het Duitse chemiebedrijf Bayer, dat tientallen miljarden biedt om Monsanto over te nemen. Een verbod van glyfosaat zou dat bedrijf grotendeels waardeloos hebben gemaakt.”

Staes: “Ondanks de grote maatschappelijke controverse, de voortdurende wetenschappelijke discussie, de onthullingen via de Monsanto Papers over hoe de wetenschap rond glyfosaat al decennia door Monsanto wordt gemanipuleerd, blijven de Europese Commissie en vele Europese regeringen dit doordrukken. Dat  commissaris Andriukaitis durft te spreken van “verantwoordelijkheid” zal hem nog zuur opbreken.”

Staes wijst er op dat de enige positieve elementen van deze glyphosaga zijn “het bewustzijn en debat over wat een duurzame landbouw betekent, het terugbrengen van het oorspronkelijke vergunning van 15 naar 5 jaar én het feit dat de Belgische regering hier aan de juiste kant van de geschiedenis staat.”

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?