AA
(17/06/08) Betere en snellere bescherming voor voetgangers en fietsers

Zo'n 8000 voetgangers en fietsers komen ieder jaar om in het verkeer en er raken er ongeveer 300.000 gewond in de EU. Dat kan zo niet langer, vindt het Parlement. Het stemde vanochtend dan ook in met de voorstellen met als doel dit aantal terug te brengen.


Het Parlement heeft met de Raad een akkoord bereikt over de invoering van de verordening door het aannemen van een lang en zeer technisch amendement, waarin alle technische details worden geregeld inzake frontbeschermingsinrichtingen (bull-bars), de introductie van antiblokkeerremsystemen, typegoedkeuringen en passieve veiligheidsmaatregelen.


Het Parlement heeft bereikt dat een aantal maatregelen sneller wordt ingevoerd dan de Commissie had voorgesteld.

Dat zal gebeuren door voorschriften vast te stellen voor de constructie en werking van voertuigen. Zo kunnen het aantal en de ernst van verwondingen van kwetsbare weggebruikers die vooral door de voorzijde van die voertuigen worden geraakt worden teruggebracht. In de verordening is ook sprake van het voorkomen van dergelijke botsingen.

De vereisten die gericht zijn op het verbeteren van de veiligheid van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers zijn momenteel geregeld in Richtlijn 2003/102/EC. Een onafhankelijke studie, echter, heeft besloten dat niet alle vereisten in deze richtlijn uitvoerbaar waren met name voor de automobielindustrie. De Europese Commissie had daarom een nieuwe Verordening voorgesteld die de basis voor een combinatie van uitvoerbare passieve veiligheidsvoorschriften en het ontwerp van auto's met actieve veiligheidskwesties zoals actieve remsystemen zal vormen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?