De Europese Commissie en Philip Morris
International ondertekenen akkoord voor 12 jaar ter bestrijding van smokkel en namaak van sigaretten
De Europese Commissie, 10 lidstaten van de Europese Unie[1] en Philip Morris International PMI
hebben vandaag een meerjarenakkoord aangekondigd om smokkel en namaak van sigaretten op een efficiënte manier te
bestrijden, en hierdoor komt een eind aan de geschillen tussen de partijen op dit vlak. Dankzij dit akkoord zal
Philip Morris International met de Europese Commissie, haar Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en
rechtshandhavingsinstanties samenwerken in de bestrijding van smokkel en het snel groeiend probleem van
namaaksigaretten. Dit akkoord bepaalt dat Philip Morris International aanzienlijke bedragen zal betalen die
kunnen oplopen tot ongeveer 1,25 miljard USD over een periode van twaalf jaar. Ik juich de afronding van de
onderhandelingen over dit belangrijk akkoord toe; het is in het voordeel van de EU om haar financiële belangen
te beschermen, zo verklaarde de voorzitter van de Commissie, Romano Prodi. Dit akkoord is een belangrijke stap
voorwaarts in de strijd tegen smokkel en namaak van sigaretten aldus commissaris Michaele Schreyer, belast met
begroting en fraudebestrijding. Volgens haar zullen de Europese Commissie en haar lidstaten dankzij dit akkoord
beter gewapend zijn in de strijd tegen de illegale handel in sigaretten die jaarlijks zorgt voor een
aanzienlijke derving van belastinginkomsten en douanerechten. Verder voegt zij hieraan toe dat smokkel- en
namaakproducten iedereen benadelen: regeringen, consumenten en legale bedrijven.
Bestrijding
van namaak
Om verschillende redenen beschouwen de Commissie en de EU-lidstaten bredere
maatregelen ter bestrijding van namaak en smokkel als prioritair. Op dit moment derven de Europese Gemeenschap
en de lidstaten honderden miljoenen euro’s aan belastingen op namaaksigaretten. Ook ontstaat er door namaak en
smokkelpraktijken een parallelle toeleveringsketen die de legale distributiekanalen overspoelt en in gevaar
brengt met illegale producten en die op een oneerlijke manier concurreert met echte producten, die verspreid
worden via legale distributiekanalen.
Hoewel de smokkel van Philip Morris-sigaretten in de
voorbije jaren sterk is verminderd, vormen namaaksigaretten een toenemende bedreiging voor de Europese
Gemeenschap en de lidstaten. Bijgevolg heeft de Commissie aangekondigd dat zij in de strijd tegen illegale
handel in sigaretten zal voortbouwen op bestaande maatregelen door:
wereldwijd in nauwe
samenwerking met de lidstaten en de rechtshandhavingsambtenaren van gevoelige gebieden strenge onderzoeken in te
stellen naar de namaak van sigaretten;
de productie van namaaksigaretten tegen te gaan om te voorkomen
dat namaaksigaretten de Europese Gemeenschap binnenkomen; en
te streven naar inbeslagneming van
namaaksigaretten in de Europese Gemeenschap en registratie hiervan om de herkomst van het product en andere
relevante gegevens te achterhalen.
Bestrijding van smokkel en het witwassen van geld: Ken je klanten en
opsporen en traceren
Het akkoord steunt op de inspanningen van alle partijen en stelt nieuwe
en vernieuwende procedures voor om te voorkomen dat producten van Philip Morris International terechtkomen in
smokkelkanalen in Europa en de rest van de wereld. Uit dit akkoord blijkt dat een gemeenschappelijk akkoord
waardoor belangrijke fabrikanten als Philip Morris International en de Europese rechtshandhavingsinstanties hun
middelen bundelen en nauwer gaan samenwerken, een belangrijke bijdrage levert aan het succes in de bestrijding
van smokkel en namaak van sigaretten.
Naast het reeds bestaande beleid van Philip Morris
International om de belastingwetgeving na te leven, omvat het akkoord strenge, door alle partijen goedgekeurde
bepalingen die voorzien in een mechanisme voor langdurige preventie van grootschalige smokkel van echte
sigaretten van Philip Morris op de Europese markt. Krachtens het akkoord wordt van Philip Morris International
verwacht dat het bedrijf zijn huidige procedure voor de selectie en controle van zijn klanten verder uitbouwt,
dat het zijn manier van opsporen en traceren van bepaalde verpakkingen verbetert en dat het de Europese
rechtshandhavingsinstanties meer steunt in hun strijd tegen de illegale handel in sigaretten. Philip Morris
International stemt toe zijn verkoop te beperken tot volumes die overeenkomen met de legitieme marktvraag. Ook
de bestaande maatregelen van Philip Morris in de strijd tegen het witwassen van geld zijn in dit akkoord
verwerkt en uitgebouwd tot een algemeen contractkader.
De invoer van gesmokkelde sigaretten
in de Europese Gemeenschap is altijd een van de belangrijkste zorgen van de Europese Commissie geweest. Om deze
reden is de Europese Gemeenschap streng gaan optreden tegen sigarettensmokkel. De inspanningen op het gebied van
rechtshandhaving hebben tijdens de afgelopen jaren geleid tot een vermindering van de hoeveelheid sigaretten die
de EU wordt binnengesmokkeld. De Europese Commissie heeft vastgesteld dat constructieve akkoorden, zoals dit
akkoord met Philip Morris International, een nuttig hulpmiddel zijn voor het aanpakken van deze problemen.
Het initiatief omvat onder meer verstrekkende productopsporingsmethodes waardoor het voor de
rechtshandhavinginstanties gemakkelijker wordt het punt te bepalen waar het echte product terechtkwam in de
illegale distributiekanalen. Overeenkomstig het akkoord zal Philip Morris International bepaalde verpakkingen
merken met de kleinhandelsmarkt van bestemming, de "master cases" merken met machineleesbare streepjescodes en
andere procedures toepassen die nuttig zijn voor de opsporing en tracering van zijn producten.
Deze verplichtingen, die overeenkomen met de smokkelbestrijdingsmaatregelen van de WHO Kaderconventie
inzake Tabakscontrole, vormen het eerste belangrijke concrete gezamenlijke opsporings- en
traceringinitiatief.
Betalingen volgens het akkoord
Gedurende een aantal
jaren zullen de Europese Gemeenschap en tien lidstaten aanzienlijke bedragen ontvangen. De som die Philip Morris
International moet betalen volgens het akkoord, hangt af van verschillende factoren en zou in totaal ongeveer
1,25 miljard USD kunnen bedragen.
Krachtens het akkoord stemt PMI toe betalingen te
verrichten wanneer binnen de Europese Gemeenschap een hoeveelheid van zijn producten in beslag genomen wordt,
die de overeengekomen hoeveelheden overschrijdt. Voor deze betalingen wordt er geen rekening mee gehouden of
Philip Morris International al dan niet schuld draagt. Als andere lidstaten of nieuwe lidstaten het akkoord
ondertekenen, hebben ook zij recht op deze betalingen.
Beslechting van vroegere geschillen
Naast al deze maatregelen die op de toekomst zijn gericht, bevat dit akkoord eveneens de
beslechting van alle vroegere geschillen inzake sigarettensmokkel. De overeenkomst maakt in het bijzonder een
eind aan de juridische procedures tussen de Europese Gemeenschap, de tien lidstaten en Philip Morris
International inzake sigarettensmokkel. Het akkoord maakt eveneens een einde aan de rechtszaak van Philip Morris
International tegen de Europese Commissie die in hoger beroep aanhangig is voor het Hof van Justitie van de
Europese Gemeenschappen.
De Commissie is steeds bereid tot onderhandelen met fabrikanten die
de nodige investeringen willen doen ter verbetering van de strijd tegen illegale handel in hun producten en
aanverwante criminele activiteiten, zoals het witwassen van geld. Fabrikanten zijn medeverantwoordelijk in de
strijd tegen illegale handel in hun producten. Dit akkoord moet daarom dienen als model voor andere
sigarettenfabrikanten.
Achtergrond
In de onderhandelingen met Philip
Morris International, heeft de Commissie de Europese Gemeenschap en de tien lidstaten vertegenwoordigd. De
Juridische Dienst en OLAF hebben de onderhandelingen gevoerd voor de Commissie.
http://europa.eu.int/comm/dgs/olaf/index.htm
[1] België, Finland, Frankrijk,
Duitsland, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Portugal en Spanje.