AA
(24/07/08) Geüpdate zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen

De Europese Commissie heeft vandaag de achtste update goedgekeurd van de zogenaamde zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen die om veiligheidsredenen niet naar de landen van de Europese Unie mogen vliegen. Deze nieuwe lijst, die de vorige vervangt, kan al worden geraadpleegd op de website van de Commissie[1].


"Dit is opnieuw een belangrijke stap in de aanhoudende inspanningen die de Commissie levert om de veiligheid van de burgerluchtvaart te verbeteren, in het belang van alle passagiers. De Commissie zal met de landen, hun burgerluchtvaartautoriteiten en luchtvaartmaatschappijen blijven samenwerken en hen blijven ondersteunen teneinde te garanderen dat de internationaal overeengekomen normen inzake luchtvaartveiligheid goed worden toegepast", aldus Antonio Tajani, vice-voorzitter van de Commissie en commissaris voor vervoer

In deze update van de lijst heeft de Commissie het exploitatieverbod voor de Iraanse luchtvaartmaatschappij Mahan Airlines opgeheven omdat uit een inspectie ter plaatse in Iran is gebleken dat deze maatschappij aanzienlijke inspanningen heeft geleverd en vooruitgang heeft geboekt.

Naar aanleiding van de verontrustende resultaten van de auditverslagen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) over Gabon heeft de Commissie beslist dat exploitanten uit dit land niet naar de EU mogen vliegen. De Commissie erkent echter dat de regering van Gabon snelle en drastische maatregelen heeft genomen om de veiligheid van de burgerluchtvaart te verbeteren; het krijgt daarvoor rechtstreekse hulp van de ICAO, onder meer om via een noodprocedure een nieuwe burgerluchtvaartcode vast te stellen. Twee luchtvaartmaatschappijen — Gabon Airlines en Afrijet — die reeds vluchten naar de Gemeenschap uitvoeren, mogen deze activiteiten voortzetten. Ze mogen ze echter niet uitbreiden en zijn gehouden aan een strikte regeling voor systematische en rigoureuze aan de vlucht voorafgaande inspecties.

De Commissie heeft besloten het volledige exploitatieverbod voor Ukraine Cargo Airways te handhaven aangezien deze luchtvaartmaatschappij er nog niet in geslaagd is haar plan met corrigerende maatregelen op succesvolle wijze uit te voeren. De Commissie heeft de autoriteiten van Oekraïne er ook aan herinnerd dat ze de handhaving van de veiligheidsnormen moeten verbeteren.

De Commissie en het comité inzake veiligheid van de luchtvaart, waar alle lidstaten in zijn vertegenwoordigd, hebben - op verzoek van de luchtvaartmaatschappijen zelf - drie Indonesische maatschappijen gehoord: Garuda, Mandala en Air Fast, samen met de burgerluchtvaartautoriteiten van Indonesië. Op basis van het unanieme advies van het comité inzake veiligheid van de luchtvaart is de Commissie tot de conclusie gekomen dat de Indonesische autoriteiten nog geen efficiënt programma hebben opgesteld en uitgevoerd voor toezicht op de luchtvaartmaatschappijen die onder hun regelgevende controle staan. Bovendien zijn de corrigerende maatregelen die zijn genomen om de door de ICAO en de Commissie vastgestelde veiligheidstekortkomingen te verhelpen, nog niet beoordeeld door de ICAO.

De Commissie heeft ook de situatie in Cambodja en op de Filipijnen onderzocht: in het geval van Cambodja wordt verwacht dat de burgerluchtvaartautoriteit van dit land tegen september met de ICAO overeenstemming zal bereiken over een reeks passende corrigerende maatregelen om de situatie te verbeteren. De Commissie spoort Cambodja aan alle nodige maatregelen te nemen om de veiligheidssituatie daadwerkelijk te verbeteren vóór de volgende update van de lijst. In het geval van de Filippijnen erkent de Commissie dat het land al een reeks maatregelen heeft genomen en verzoekt zij de regering snel een oplossing te zoeken voor de gebreken in hun veiligheidstoezichtssysteem, teneinde te voorkomen dat de EU beperkingen moet opleggen.

Ten slotte heeft de Commissie de veiligheidsprestaties van de luchtvaartmaatschappij Yemenia Airways onderzocht en besloten dat de maatschappij tegen de volgende vergadering van het comité inzake veiligheid van de luchtvaart haar plan met corrigerende maatregelen volledig moet uitvoeren.

In de huidige communautaire lijst wordt een verbod opgelegd aan alle luchtvaartmaatschappijen uit Equatoriaal Guinea, Indonesië, Kirgizië, Liberia, Sierra Leone, Swaziland, de Democratische Republiek Congo en Gabon, met uitzondering van Gabon Airlines en Afrijet, waarvan de activiteiten op het huidige niveau worden bevroren. Voorts wordt ook een volledig exploitatieverbod in de Europese Unie opgelegd aan acht individuele luchtvaartmaatschappijen.

[1] http://ec.europa.eu/transport/air-ban/

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?