17Edito - België te laat met omzetting richtlijn biobrandstoffen

België te laat met omzetting richtlijn biobrandstoffen

België had tot eind 2004 de tijd om maatregelen in te voeren om het gebruik van biobrandstoffen te promoten. Maar daar is niets van in huis gekomen.

Ondanks de ronkende verklaringen van de Vlaamse minister-president over de toekomst van de biobrandstoffen, is er in de praktijk niets veranderd. We staan nog helemaal nergens. Nochtans moet tegen eind dit jaar 2% van alle brandstoffen in het verkeer van biologische oorsprong zijn. De eerste deadline -- het omzetten van de richtlijn -- hebben we al faliekant gemist. De kans dat we de tweede halen -- het minimumpercentage -- is bijzonder klein. De Belgische houding tegenover biobrandstoffen is op z'n zachtst gezegd nogal ranzig.

WAAR BLIJFT KONINKLIJK BESLUIT?

Volgens de Europese richtlijn biobrandstoffen moet ons land ervoor zorgen dat volgend jaar 2% van alle verkeersbrandstof bestaat uit biobrandstoffen. Tegen eind 2010 moet dat 5,75% zijn. Dat kan gaan van biodiesel uit koolzaad, over benzine vermengd met alcohol tot LPG gewonnen uit de vergassing van bomen. Biobrandstoffen zijn geen mirakel, maar ze kunnen een belangrijke bijdrage leveren om het energieprobleem op te lossen.

Op de superministerraad van Gembloers werd beslist de accijnzen op milieuvriendelijke biodiesel en biobenzine te verlagen. Maar een KB om de accijnsverlaging realiseren laat nog op zich wachten.

GEWED OP VERKEERDE PAARD

Met de accijnsverlaging kiest de federale regering voor de bevoordeling van mengsels van diesel met veresterde plantenolie (chemisch gewijzigde olie) en benzine met ethanol. Daarmee lijkt de overheid op het verkeerde paard te wedden. De andere mogelijkheden van biobrandstoffen -- zoals pure plantaardige olie en de productie van bio-LPG -- worden over het hoofd gezien. Nochtans bieden die heel wat voordelen, zowel op vlak van energievoorziening, milieu als voor de boeren.

In oktober vorig jaar lanceerde ik een zespuntenplan voor de promotie van biobrandstoffen. Dat werd enthousiast onthaald door de sector. Het plan suggereerde ondermeer om de bussen van De Lijn op biobrandstoffen te laten rijden. Ook wordt de overheid aangespoord om vaart te zetten achter de omzetting van de richtlijn biobrandstoffen.

VERSPILLING BELASTINGGELD

Biobrandstoffen zijn goed voor de luchtkwaliteit, voor de landbouwers en voor de werkgelegenheid. Zo'n kans mogen we niet laten liggen. Maar de overheid talmt. Zelfs de omzetting van een Europese Richtlijn lijkt al te veel gevraagd. Ik ben erg benieuwd wat de Europese Commissie hiervan vindt. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat ons land veroordeeld wordt omdat België te laat is met de omzetting van Europese richtlijnen. Als het een boete zou moeten betalen, is dat een onnodige verkwisting van belastinggeld.

Bart Staes

Europees parlementslid voor Groen!

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?