Persberichten

Eurovignet: echte kosten verkeer voortaan doorberekend

De kosten die worden veroorzaakt door verkeer moeten worden doorberekend. Een herziening van de regelgeving rond het Eurovignet werd vandaag goedgekeurd door de transportcommissie van het Europees parlement.

Vrachtverkeer draagt bij aan economische groei, maar vraagt ook veel financiële, ecologische en sociale offers. Voortdurende kilometerslange files, ongelukken, en luchtvervuiling, al dit soort kosten worden echter nooit in rekening gebracht. Daar wil de herziening van de richtlijn voor het eurovignet, die vandaag in het Europees Parlement werd goedgekeurd, deels iets aan doen. Bart Staes: "De Groenen strijden er al zeker tien jaar voor dat de reële kosten die het vrachtverkeer veroorzaakt, moeten worden doorberekend. Dat geldt zeker voor het zware vrachtverkeer dat nog altijd voor miljarden wordt gesubsidieerd door de belastingbetaler."

De goedkeuring vandaag van het rapport van collegae-parlementslid el Khadraoui bevestigt het politieke standpunt omdat het lidstaten het recht geeft bepaalde, externe kosten door te berekenen. Volgens Staes is het doel van het nieuwe eurovignet goed, maar wegen de voorziene maatregelen nog te licht. Hiermee zal immers niet de totale verkeerstroom worden ingeperkt, noch de meer milieuvriendelijke transportmethoden worden bevorderd.

Alleen de kosten van geluidsoverlast, luchtvervuiling en files kunnen worden doorberekend. "Ook is het vreselijk teleurstellend dat de kosten van ongevallen die niet verzekerd zijn niet kunnen worden doorberekend. Ook klimaatkosten worden niet meegewogen worden. Dat is een knieval voor de transportlobby," aldus Staes.

De facto is deze overwinning vooral politiek symbolisch belangrijk. Maar aan de praktijk van de overbelasting in Europa door vrachtverkeer zal de richtlijn niets verhelpen.

Collega in het EP en transportspecialist van de Groenen Michael Cramer: "Om klimaatverandering te bestrijden moeten we het vrachtverkeer inperken. Het verkeer is voor dertig procent verantwoordelijk voor de totale uitstoot van de EU. De Liberalen en Conservatieven in het EP hebben zich met succes verzet tegen het meewegen van de klimaatkosten van het transport en laten de privileges net als bij de luchtvaart intact."

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?