Persberichten

Europese Commissie sloot jarenlang de ogen voor sjoemelsoftware


Het lijkt er opnieuw sterk op dat de Europese Commissie al in 2011 op de hoogte was van het gebruik van sjoemoelsoftware in auto's. Dat onthulde het Duitse Wirtschaft Woche vandaag. Europees parlementslid Bart Staes (Groen) ziet daarin bevestigd wat al langer vermoed werd: “De Europese Commissie onder Barroso was blind en doof voor een ieder die twijfels uitte over de Europese auto-industrie. Een typisch voorbeeld van hoe krachtige lobby het kritisch vermogen afstompt,, hetgeen weerspiegeld werd in het initiatief Cars21, een initiatief van de Europese commissie samen met de Europese auto-industrie."

Volgens Staes heeft de Europese Commissie serieuze vragen te beantwoorden naar aanleiding van de jongste onthullingen. In 2011 zou de Commissie al bewijs in handen hebben gekregen dat middels software de tests ongeoorloofd gemanipuleerd werden. Dit zou betekenen dat Eurocommissaris Bienkowska onlangs het Europees Parlement verkeerd heeft geïnformeerd. “Dat de Europese Commissie op haar handen zat rond deze kwestie was al duidelijk, maar dat zij keiharde bewijzen genegeerd heeft is een schandalige gang van zaken.”

De Europese Groenen eisen een grondig Europees onderzoek naar de gang van zaken. Daarnaast wil de groene fractie Bienkowska naar het Parlement halen om tekst en uitleg te geven. Volgens Staes onderstreept deze laatste ontwikkeling de noodzaak voor een parlementair onderzoek over dieselgate. “Het een na het andere schandaal komt boven tafel, het wordt tijd dat het Europees Parlement een enquête houdt om tot aanbevelingen te komen om dit soort parktijken tegen te gaan. Wij gaan hiervoor steun vragen van zoveel mogelijk collega-parlementsleden.”

Afgelopen week maakte de groene fractie officieel bezwaar tegen het compromis dat de Europese Commissie recent sloot met de lidstaten over de auto-praktijktests die in 2017 ingaan. Dit bezwaar is de eerste stap om een veto uit te spreken over de veel te zwakke wetgeving over het testen van auto’s. Naast de zwakke wetgeving is ook de controle veel te zwak. De oplossingen voor dit schandaal, dat almaar verder uitdijt, zijn per definitie Europees, vermits nationale controles onvoldoende bleken. Maar aangezien nu ook de Europese Commissie te zwaar in de lobby-mallemolen verstrikt raakt, is het Europees parlement als verdediger van het algemeen belang van burgers en consumenten, de enige logische plaats om dit grondig uit te klaren en te remediëren."   

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?