Persberichten

AA
Europees bezwaar tegen ongehinderde invoer teerzandolie

De milieucommissie van het Europees Parlement heeft vandaag het bezwaar van de Europese groene fractie tegen het uitvoeringsbesluit van de Richtlijn Brandstofkwaliteit (Fuel Quality Directive) aangenomen. Volgens Europees parlementslid Bart Staes (Groen) druist het huidige voorstel van de Europese Commissie volledig in tegen de oorspronkelijke doelstelling van de richtlijn. Het voorstel zou bovendien de import van teerzandolie mogelijk maken. Staes: "Gezien de omzichtige operaties van Exxon in de Antwerpse haven, maar ook elders, moeten we waakzaam blijven. Zeker nu de klimaatonderhandelingen in Lima van start gaan."

Staes: "De meest schadelijke en vervuilende olie is teerzandolie. Het laat onherstelbare schade na in de natuur: het heeft een ecologische voetafdruk die we na tientallen jaren nog op Google Earth kunnen terugzien. Europa moet dit soort olie niet op de Europese markt toelaten."

De Europese Richtlijn Brandstofkwaliteit is het belangrijkste Europese beleidsinstrument om transportgerelateerde CO2-emissies terug te dringen. De richtlijn stelt dat de intensiteit van broeikasgassen van brandstoffen die gebruikt worden in voertuigen met zes procent verminderd moet zijn in 2020. Dat dit hard nodig is, blijkt uit het feit dat de transportsector momenteel een derde van de Europese CO2-uitstoot voor haar rekening neemt en dit aandeel stijgt snel.

In 2010 is de Europese Commissie met een uitvoeringsbesluit gekomen. Doordat onconventionele olie (zoals teerzanden en schalie-olie) veel CO2-intensiever zijn dan andere grondstoffen voor benzine en diesel, kregen deze een aparte waarde toegewezen. Dit maakte het minder aantrekkelijk voor importeurs om deze schadelijke grondstoffen op de Europese markt te brengen: hoe meer teerzand, des te moeilijker het was om de zes procent-doelstelling te behalen.

Dit voorstel werd echter geblokkeerd door de lidstaten, waaronder Nederland. Reden hierachter was de ongekend sterke lobby en dreigementen van oliemaatschappijen en de Canadese regering, die enorme investeringen in het winnen van teerzandolie hebben gedaan. De Europese Commissie is daarom ruim vier jaar later met een nieuw en uitgekleed voorstel gekomen: alle grondstoffen krijgen dezelfde waarde en het is zelfs verboden voor schonere leveranciers om openlijk bekend te maken welke grondstoffen ze Europa binnen brengen. Staes: "Zou het vrijhandelsakkoord dat de EU en Canada recent overeenkwam hier iets mee te maken hebben?"

De Europese groene fractie had daarom een bezwaar ingediend. Staes: "De Richtlijn Brandstofkwaliteit is enorm belangrijk voor het terugdringen van de Europese CO2-uitstoot. Als het huidige voorstel echter ingevoerd wordt, dan is de richtlijn niets meer waard. Het voorziet oliemaatschappijen van geen enkele prikkel om te investeren in minder vervuilende brandstoffen."

De milieucommissie heeft vandaag groen licht gegeven voor het bezwaar van de Groenen. Daarom zal nu het gehele Europees Parlement haar stem uitbrengen tijdens de Plenaire vergadering in de week van 15 december. Valt die tweede stemming wederom positief uit, dan is de Europese Commissie gedwongen om met een aangepast voorstel te komen.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?