Vrijwaring mededingingsrecht bij werving van sponsors voor Euro 2000

ISL Worldwide heeft van de UEFA het quasi-exclusieve recht verworven voor de promotie en reclame rond het voetbalkampioenschap Euro 2000. Het marketingbedrijf maakt de organisatie van een activiteit in de gaststeden afhankelijk van de financiële ondersteuning van een officiële (d.w.z. door ISL Worldwide erkende) sponsor. De gaststeden mogen echter niet op eigen houtje contact opnemen met de officiële sponsors voor hun activiteiten. Nochtans heeft ISL Worldwide toegegeven dat deze rechten werden toegekend aan de officiële sponsors.

Dit feitelijk monopolie van ISL Worldwide druist in tegen het Europese mededingingsrecht. Het bedrijf beweert dat de rechten voor de gaststeden toekomen aan de officiële sponsors, maar verbiedt de gaststeden rechtstreeks met hen te onderhandelen.

1. Acht de Commissie het "reclame- en promotiecontract" van ISL Worldwide in overeenstemming met het Europese mededingingsrecht, gezien het feitelijk monopolie op alle promotie- en reclameactiviteiten rond het voetbalkampioenschap Euro 2000?

2. Welke stappen zal de Commissie ondernemen om ervoor te zorgen dat de contracten voor de promotie- en reclameactiviteiten rond het voetbalkampioenschap Euro 2000 in overeenstemming zijn met het Europese mededingingsrecht?

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?