Nieuwe EU-brede regels voor internetaankopen

Het recht op 14 dagen bedenktijd na ontvangst voor internetaankopen en nieuwe informatie-eisen die online handelaars verplichten de consument gedetailleerde informatie te bieden over de totale prijs, de bestelde goederen en de contactgegevens van de handelaar behoren tot de belangrijkste voordelen van nieuwe EU-brede regels inzake consumentenbescherming, die Europarlementsleden donderdag hebben aangenomen. Eerder hadden het Parlement en de Raad al een akkoord gesloten over de regels.

De nieuwe regels zullen internetkopers beter beschermen en duidelijkheid bieden wat levering en digitaal downloaden betreft. Aangezien de bestaande EU consumentenregels van vóór de digitale revolutie stammen, is de internetkoper momenteel niet goed beschermd. Zorgen over late of helemaal geen levering van bestelde goederen en de grote verschillen in consumentenbescherming tussen de lidstaten, weerhouden de consument ervan om online over de grens te kopen. Ook bedrijven geven aan dat de verschillen in wetgeving tussen de lidstaten de voornaamste reden vormen, waarom ze niet online over de grens verkopen.

Rechten van de EU consument
14 dagen bedenktijd voor aankopen buiten verkoopruimten (online, via de telefoon of e-mail of aan de deur) vanaf het moment van ontvangst als de verkoper de koper niet informeert over het recht op bedenktijd, heeft de koper tot 1 jaar de mogelijkheid om het product terug te sturen het geld dat betaald werd voor teruggestuurde producten moet binnen 14 dagen na het terugsturen zijn terugbetaald het goed moet binnen de 30 dagen geleverd worden, anders mag de koper de bestelling annuleren de verkoper is tijdens de levering aansprakelijk voor schade of verlies geen verborgen kosten en een verbod op vooraf aangevinkte vakjes voor diensten waardoor de prijs van bijvoorbeeld een vliegtuigticket ineens verhoogt

Wat valt niet onder de nieuwe regels de koper betaalt de kosten voor het terugsturen van het bestelde product digitale goederen, zoals muziek, films of software vallen niet onder het recht op bedenktijd, maar worden als 'verkocht' beschouwd op het moment dat het downloaden begint op maat gemaakte goederen, zoals een op maat gemaakte jurk of tafel als je een dienst annuleert, moet je betalen voor het deel van de dienst dat je al ontvangen hebt

Volgende stappen

Na de definitieve goedkeuring donderdag door het Parlement, zal de Raad van ministers de regels naar verwachting in juli formeel goedkeuren. Daarna hebben de lidstaten twee jaar de tijd om de regels in nationale wetgeving om te zetten.

*** PERSBERICHT VAN DE GROENE FRACTIE VAN HET EP ***

Stronger rights for consumers as EP approves new EU rules

New EU consumer rights rules were approved by the European Parliament today, following a legislative compromise with the European Council. Green MEPs welcomed the new legislation, which will strengthen consumer rights across the EU, notably extending protection for online shopping. Speaking after the vote, Green MEP and shadow draftsperson Emilie Turunen said:

"The new rules approved by the EP today will give a real boost to consumers' rights across Europe. Crucially, consumers will now have the right to withdraw from a purchase up to 14 days after.

"The new rules also give much greater protection for online shopping, with consumers covered by the same rules across Europe. This will give greater peace of mind to online shoppers.

"The Greens welcome the greater protection for consumers buying digital content. From now on, consumers will have to be properly informed when they purchase digital content online and will have a right of withdrawal under certain conditions. The new rules will also bring real improvements for passengers buying transport tickets online. It should end intransparent charging practices and ensure that companies can no longer surcharge consumers when using credit cards."

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?