Beschamende deal tussen lidstaten en Europese Commissie over #dieselgate

“Stuitend. Dit zet de geloofwaardigheid van Europa op het spel.” Dat is de conclusie van GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout naar aanleiding van de deal die lidstaten vandaag in Brussel sloten over de maximumnorm NOx die auto’s mogen gaan uitstoten vanaf 2017.

Eickhout: “Je zou mogen verwachten dat de fraude bij Volkswagen en het gesjoemel met tests zou leiden tot een strenge normen en handhaving. Het tegendeel gebeurt.” De vandaag geldende norm van 80 mg/km wordt bijna verdubbeld tijdens de overgang naar de nieuwe uitstoottest die vanaf 2017 op de weg zal plaats vinden. Vanaf 2021 zal de norm 120 mg/km worden als het aan de lidstaten ligt. “De autolobby heeft via de lidstaten het voor elkaar gekregen om niet auto’s te laten voldoen aan de milieunormen, maar de milieunormen te laten voldoen aan de smerigheid die ze uitstoten.”

Eickhout is verbijsterd dat de Europese Commissie geen voet bij stuk heeft gehouden. Gisteren stemde het Parlement over een resolutie die onder zijn leiding werd opgesteld. “Het Parlement is duidelijk geweest. Wij accepteren geen gemarchandeer met de uitstoot van auto’s.” Het Europees Parlement kan op de gesloten deal alleen ja of nee zeggen. Voor Eickhout is het helder: “Dat wordt een nee. Met hoofdletters en onderstreept. Ik mag er toch vanuit gaan dat alle mooie woorden van mijn collega’s in daden worden omgezet en het Europees Parlement deze deal en masse verwerpt.”

 

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Sympathisant, ijveraar, pertinente vraag of melding...?