AA
(03/07/06) Vervuilende luchtvaartmaatschappijen moeten gekortwiekt worden

Als er geen strenge regels komen dan kunnen luchtvaartmaatschappijen inspanningen tegen de klimaatverandering neutraliseren. De luchtvaart is de snelst groeiende bron van broeikasgassen. Het zou daarom goed zijn mocht het EP het signaal geven dat het hieromtrent ernstige wetgeving wenst.


De luchtvaartsector zou zelf verantwoordelijk moeten worden gesteld voor de schadelijke emissies, waarbij zou moeten worden nagegaan wat haar werkelijke bijdrage tot de klimaatverandering is. De impact van de luchtvaart op het klimaat is 2 tot 4 keer meer schadelijk dan deze van CO2.


Wil er een streng emissieschema komen, dan is een rigoreuze drempel voor luchtvaartemissies noodzakelijk.


Er moet een internalisering van de externe kosten van luchtvaart komen. Het zou bv. nuttig zijn om de belastingvoordelen op brandstof en BTW te beëindigen. Een kerosinetaks voor alle binnenlandse en intra-EU-vluchten - samen met een globale belasting - zou een heuse stap vooruit zijn.



Climate change and aviation

Strict rules needed to clip the wings of polluting airlines



In advance of the debate and vote on the report on the climate change impact of aviation by the European Parliament, Rapporteur Caroline Lucas , UK Green MEP, today said:

"Without strict and binding legislation, airlines could scupper global efforts to reverse climate change. Aviation is the fastest growing source of greenhouse gas emissions, with flights set to double by 2020, yet the sector continues to avoid regulation and enjoy distorting breaks. Strong support for the report on climate change and aviation from the parliament would send a signal that future EU legislation must be robust enough to tackle the climate change threat posed by airlines.



"The aviation industry should be made to take responsibility for its damaging emissions and the report, which builds on an EU Commission communication on the subject, proposes a comprehensive package of measures to address the full climatic impact of aviation. To this end the report proposes a separate Emissions Trading Scheme for the industry and includes proposals for regulating the non-CO2 impacts (like vapour trails and nitrogen oxides).


"The total climate impacts of aviation are 2-4 times more damaging than those from CO2 alone and any legislation ignoring this would be short-sighted. Ideally, the non-CO2 impacts could be addressed by an emissions charge but, failing that, the use of multipliers on CO2 emissions in a future aviation emissions trading scheme is another viable alternative.



"In order to give a future emissions scheme teeth, we need a rigorous cap for aviation emissions, at least in line with Kyoto Protocol targets, and limits on trading with the industrial and energy producing sectors' scheme.



"The report calls for the full internalisation of external costs of aviation and recognises the need to level the playing field between aviation and other forms of transport. Ending the generous tax breaks (on fuel and VAT) enjoyed by the industry would be a step towards ensuring that airlines pay their own way. Introducing a kerosene tax for all domestic and intra-EU flights (except on routes where non-EU carriers operate), with a global tax as soon as possible, would be a vital step in providing this parity and internalising environmental costs."

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?