In haar antwoord van 16 februari 2004 op vraag P-0158/04 geeft de Commissie
te
kennen dat de toepassing van de richtlijn betreffende de veiligheid van
luchtvaartuigen van derde landen
haar in staat zal stellen 'de aandacht van het
publiek (te) kunnen vestigen op maatschappijen die een
groter gevaar voor de
veiligheid opleveren'. De Commissie besluit: 'Voor de onmiddellijke toekomst
onderzoekt de Commissie eveneens de middelen om de transparantie inzake
luchtvervoer te verbeteren, met
name de voorlichting aan het publiek over het
veiligheidsniveau van luchtvaartmaatschappijen.'
Nu, bijna een jaar
later, melden consumentenorganisaties dat er nog altijd geen
gegevens
beschikbaar zijn voor het publiek over onveilige luchtvaartmaatschappijen.
Kan
de Commissie meedelen
- waarom deze gegevens nog niet beschikbaar
zijn;
- welke vorderingen zij inmiddels heeft gemaakt met haar
voornemens zoals vermeld in
haar antwoord op vraag P-0158/04;
- wanneer
en in welke vorm zij ten behoeve van het
publiek een 'zwarte lijst' van
onveilige luchtvaartmaatschappijen uit derde landen zal kunnen voorleggen?
***
ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT
De Commissie heeft
op 16 februari 2004 in antwoord op vraag P-0158/04 met
betrekking tot Richtlijn 2004/36/EG van het Parlement
en de Raad van 21 april
2004 inzake de veiligheid van luchtvaartuigen uit derde landen die gebruik maken
van luchthavens in de Gemeenschap het volgende verklaard: “Wanneer deze
richtlijn door de
lidstaten zal worden toegepast, zal de Commissie beschikken
over uitvoerige informatie over alle controles
die op de communautaire
luchthavens worden verricht. Aan de hand van deze elementen zal de Commissie de
aandacht van het publiek kunnen vestigen op maatschappijen die een groter gevaar
voor de veiligheid
opleveren.”
Krachtens artikel 11 van deze richtlijn dienen de lidstaten door de nodige
wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking te doen treden uiterlijk
op 30 april 2006 aan
deze richtlijn te voldoen. De informatie die nodig is voor
de opstelling van een voor het publiek
toegankelijk verslag met geaggregeerde
gegevens en met een analyse van alle ontvangen informatie, als
bedoeld in
artikel 6, zal bijgevolg pas vanaf die datum beschikbaar zijn.
De Commissie
vestigt de aandacht van het Geachte Parlementslid eveneens op
het nieuwe voorstel voor een verordening van
het Europees Parlement en de Raad
betreffende het informeren van luchtreizigers over de identiteit van de
exploiterende luchtvaartmaatschappij en het mededelen van veiligheidsinformatie
door de lidstaten
(COM(2005)48) waarin bepaald wordt dat de lidstaten de
informatie over het veiligheidsniveau van de
luchtvaartmaatschappijen die landen
op de luchthavens op hun grondgebied dienen bekend te maken en uit te
wisselen.
In het kader van de nieuwe verordening zal de Commissie vanaf 30 april 2006, dus vanaf de inwerkingtreding van de verordening, overeenkomstig Richtlijn 2004/36 en op basis van de door de lidstaten verstrekte informatie, een jaarverslag kunnen publiceren.