AA
Publieke lijst met veilige luchtvaartmaatschappijen (Schriftelijke vraag E-0472/05)

In haar antwoord van 16 februari 2004 op vraag P-0158/04 geeft de Commissie te kennen dat de toepassing van de richtlijn betreffende de veiligheid van luchtvaartuigen van derde landen haar in staat zal stellen 'de aandacht van het publiek (te) kunnen vestigen op maatschappijen die een groter gevaar voor de veiligheid opleveren'. De Commissie besluit: 'Voor de onmiddellijke toekomst onderzoekt de Commissie eveneens de middelen om de transparantie inzake luchtvervoer te verbeteren, met name de voorlichting aan het publiek over het veiligheidsniveau van luchtvaartmaatschappijen.'

Nu, bijna een jaar later, melden consumentenorganisaties dat er nog altijd geen gegevens beschikbaar zijn voor het publiek over onveilige luchtvaartmaatschappijen.

Kan de Commissie meedelen

- waarom deze gegevens nog niet beschikbaar zijn;

- welke vorderingen zij inmiddels heeft gemaakt met haar voornemens zoals vermeld in haar antwoord op vraag P-0158/04;

- wanneer en in welke vorm zij ten behoeve van het publiek een 'zwarte lijst' van onveilige luchtvaartmaatschappijen uit derde landen zal kunnen voorleggen?

***

ANTWOORD VAN COMMISSARIS BARROT

De Commissie heeft op 16 februari 2004 in antwoord op vraag P-0158/04 met betrekking tot Richtlijn 2004/36/EG van het Parlement en de Raad van 21 april 2004 inzake de veiligheid van luchtvaartuigen uit derde landen die gebruik maken van luchthavens in de Gemeenschap het volgende verklaard: “Wanneer deze richtlijn door de lidstaten zal worden toegepast, zal de Commissie beschikken over uitvoerige informatie over alle controles die op de communautaire luchthavens worden verricht. Aan de hand van deze elementen zal de Commissie de aandacht van het publiek kunnen vestigen op maatschappijen die een groter gevaar voor de veiligheid opleveren.”

Krachtens artikel 11 van deze richtlijn dienen de lidstaten door de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking te doen treden uiterlijk op 30 april 2006 aan deze richtlijn te voldoen. De informatie die nodig is voor de opstelling van een voor het publiek toegankelijk verslag met geaggregeerde gegevens en met een analyse van alle ontvangen informatie, als bedoeld in artikel 6, zal bijgevolg pas vanaf die datum beschikbaar zijn.

De Commissie vestigt de aandacht van het Geachte Parlementslid eveneens op het nieuwe voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het informeren van luchtreizigers over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij en het mededelen van veiligheidsinformatie door de lidstaten (COM(2005)48) waarin bepaald wordt dat de lidstaten de informatie over het veiligheidsniveau van de luchtvaartmaatschappijen die landen op de luchthavens op hun grondgebied dienen bekend te maken en uit te wisselen.

In het kader van de nieuwe verordening zal de Commissie vanaf 30 april 2006, dus vanaf de inwerkingtreding van de verordening, overeenkomstig Richtlijn 2004/36 en op basis van de door de lidstaten verstrekte informatie, een jaarverslag kunnen publiceren.

GroenDe enige partij die sociaal én milieuvriendelijk is.

www.groen.be

De Groenen/EVAGroenen en Europese Vrije Alliantie in het Europees Parlement.

www.greens-efa.eu

Samen ijveren voor een beter Europa en klimaat?